Min Morfar
Hittade en god ost på ica idag Morfars Bränvinsost och som den sentimentala fåne jag är bubblar ett barndoms minne upp till ytan.........
Jag var kanske 5 år. Humlor surrar, det är sommar i Herrängen. Min mormor nynnar på någon slagdänga av Lasse Lönndal medan hon vattnar och pysslar om rabatterna. Själv sitter jag i skuggan med morfar på altanen och dricker källarkall hallonsoda. Han är nykter i dag min morfar, han sitter där med sina tejpade glasögon och läser i Dagens Nyheter med en snickarpenna bakom örat. Varje gång han ska vända blad för han höger handen mot munnen för att fukta tummen och pekfingret. Mormor säger något och morfar hmmm:ar till svar och så tittar han på mej över glasögonen en varm snäll blick. Jag minns att precis så där ville jag bli när jag blev stor. Det fanns en även mörk sida hos Morfar, han söp i perioder och jag kan bara ana vilka demoner han slogs mot.

Kommentarer

  1. Hej Fidde!
    Skriv en bok, du är i klass med Stieg Larsson, får rysningar och vill läsa meeeer!!!! Kraaaam

    SvaraRadera
  2. Haha det var snällt sagt Vi får väl se

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg